de meest gestelde vragen

Bandenwoordenboek
  1. 3D-BIS Technologie
  2. 4D-Nano Design
  3. ACP(Adaptive Constant Pressure)
  4. Active CornerGrip Technologie
  5. ActiveBraking Technologie
  6. Air Claw Technologie
  7. Black Chilli Technologie
  8. BluEarth Technologie
  9. Dimpled Sidewall Design
  10. Driveguard
  11. Eco Stud System
  12. Foam-in-Tyre Technologie (FIT)
  13. FuelSaving Technologie
  14. HelioCompound
  15. Indicatoren van slijtage en schuring (TWI, DSI, WSI, VAI)
  16. Interact Technologie
  17. Internal Sipe Locking Technology (ISLT)
  18. K1, KA, K, K2, K3
  19. Michelin Acoustic Technology (MAT)
  20. Nano Balance Technologie
  21. Nature-Based High-Performance Vegetable Oil
  22. NEO-T01
  23. Nokian Aramid Sidewall
  24. Orange Oil Technologie
  25. Pirelli Color Edition
  26. PNCS
  27. POR-banden
  28. Replacement Tire Monitor (RTM)
  29. Ridge N Flex
  30. Rim protection
  31. Rockproof
  32. Sealguard Puncture Protection
  33. Self Seal
  34. SilentArmor Technologie
  35. Smart Seal
  36. SnowProtect Technologie
  37. Sound Absorber Technologie
  38. SoundComfort Technologie
  39. StabiliGrip
  40. TOP Indicator Technologie
  41. URS (Ultra RunFlat System)
  42. WearControl Technologie
  43. XRP (Uitgebreide Runflat Prestatie) Technologie

3D-BIS Technologie

Revolutionaire technologie die een betere grip geeft op sneeuw en ijs, stabiliteit op natte en droge wegen, en een verbetert rijcomfort. De 3D-BIS technologie (3D-Interlocking System) werkt door alle blokelementen te vergrendeling om de stabiliteit en stijfheid van het loopvlak te verbeteren en te behouden, en ook het aantal insnijdingen hoger is voor meer grip op wegen met ijs en sneeuw.


4D-Nano Design

De Falken innovatieve technologie met Cutting Edge Simulation versnelt de ontwikkeling van nieuwe bandmaterialen die resulteren in nieuwe hoogwaardige banden. Het 4D-Nano Design combineert de technologieën 'Onderzoek', 'Voorspelling', 'Productie' en 'Extractie', die de prestaties van de materialen in de nieuwe hoogwaardige band op een nanoschaal ontgrendelen, waardoor ingenieurs het volledige verborgen potentieel kunnen gebruiken van elk materiaal.


ACP(Adaptive Constant Pressure)

De Falken High-Pressure Tread Design technologie is een nieuw concept dat de voetafdruk van de band verbetert en de druk gelijkmatig verdeelt over het contactoppervlak. Met deze technologie zorgt de brede voetafdruk voor verbetering van de grip en rijprestaties, waardoor de rem- en richtingstabiliteitsprestatie worden verhoogd en het slijtagepatroon van de band gelijk blijft.


Active CornerGrip Technologie

Technologie waardoor bestuurders gemakkelijk kunnen manoeuvreren scherpe bochten. Dit komt door verhoging van de externe profielgrip terwijl de binnenbandgrip drastisch afneemt. Een laag van zeer sterk materiaal dat extra duurzaam en hard is, genaamd Armid, helpt de drukverdeling op het contactvlak te verbeteren, wat zorgt voor meer grip.


ActiveBraking Technologie

Innovatief 3-dimensionaal blokontwerp dat tijdens remmen het contactoppervlak vergroot. Voordeel van deze technologie is een kortere remweg op droge en natte wegen.


Air Claw Technologie

Air Claw is een technologie van Nokian voor winterbanden met geïntegreerde stalen spikes. Druppelvormige luchtgaten in de voorranden van de loopvlakstaven veroorzaken de vorming van luchtcompartimenten die ervoor zorgen dat de aanwezigheid van de spikes’ onderweg wordt gedempt. Ze verminderen de trilling van de stalen spikes bij contact met de weg, en verbeteren de hanteerbaarheid van de band. Andere voordelen van deze technologie zijn onder andere minder schade aan het wegdek, een vermindering van het rijgeluid en langere levensduur van de spikes.


Black Chilli Technologie

"Black Chilli" is een speciale rubbersamenstelling van Continental met racing zwarte koolstof, hars en nanodeeltjes. Het verbetert de veelzijdigheid van het loopvlak op de rijbaan en verhoogt de stabiliteit en de tractie van de band. Bij het remmen worden de krachtige trillingen van de band omgezet in warmte door korte polymeren op het loopvlak, die zorgen voor een betere grip op de weg en een kortere remweg. Bij constante snelheid zijn de trillingen kleiner en grote polymeren zorgen dat de energie naar buiten wordt afgevoerd. De banden blijven koeler, en de lagere rolweerstand verhoogt de kilometerstand.


BluEarth Technologie

BluEarth is een technologie die rijplezier levert, het milieu beschermt beschermt en sociaal vriendelijk is. BluEarth technologie is gebruikt in alle Yokohama BluEarth patroon series. Deze technologie voegt de waarde toe aan de banden door Brandstofbesparing en Milieuvriendelijkheid.


Dimpled Sidewall Design

Falken Technologie die de duurzaamheid van de band verhoogt. Kuiltjes in de zijwand verhogen de efficiëntie en de warmteafvoer in de run-flat modus, waardoor de dikte op specifieke punten wordt verminderd, wat ervoor zorgt dat de het oppervlaktegebied wordt verhoogd en de luchtcirculatie wordt verbeterd. Het is de ideale combinatie van moderne ontwerpen en bandfunctionaliteit.


Driveguard

DriveGuard - Het is een band met een verstevigde zijwand van Bridgestone bandenfabrikant. Bovendien heeft de band een speciaal ontwerp dat de wrijving zo laag mogelijk houd met gaatjes en dus de hitte weerhoud. Band met deze technologie te blijven rijden bij 80 km / h tot 80 km bij een drukverlies door beschadiging (een spijker, bijvoorbeeld).


Eco Stud System

Met Eco Stud System, beschrijft Nokian een spike-technologie voor winterbanden. De veelzijdige spikes worden ondersteund door voorgevormde openingen in de loopvlakstaven. Zij zorgen voor een stabiele positie gedurende de gehele gebruiksduur. Rubberen kussens aan de bovenkant van de spikes temperen de impact op de weg en verminderen slijtage van het wegdek en lawaai van de band. Bovendien zijn de stalen spikes op zodanige manier uitgelijnd dat ze een goede grip van de band op de grond geven.


Foam-in-Tyre Technologie (FIT)

De foam-in-tyre technologie van Dunlop heeft een ring van foam in de band. Dit reduceert het geluid significant zonder daarbij de kilometerstand, de rolweerstand of hogesnelheidsstabiliteit negatief te beïnvloeden. 


FuelSaving Technologie

Lichtgewicht karkas gecombineerd met geavanceerde polymeer wat resulteert in minder energieverbruik bij het afremmen, lagere brandstof- en CO2 uitstoot.


HelioCompound

HelioCompound is een rubbermengsel voor winterbanden gepatenteerd door Michelin. Behalve silica bevat het als speciale bescherming ook zonnebloemolie, waardoor het materiaal soepel en flexibel blijft bij lage temperaturen. Het doel van de HelioCompound-technologie is om de grip te verbeteren en de remweg te verkorten, zelfs onder omstandigheden met vocht, sneeuw of ijs.


Indicatoren van slijtage en schuring (TWI, DSI, WSI, VAI)

Om de slijtage op een band zichtbaar te maken, rusten fabrikanten hun product uit met verscheidene optische markeringen. Kleine rubberen strepen in de groeven of gekleurde strips, nummers en symbolen op de band laten de mate van slijtage zien. Na slijtage beginnen deze markeringen ofwel te vervagen of zichtbaar te worden. De schuringsindicatoren geven informatie niet alleen over de huidige diepte van het rubber, maar ook de overgebleven prestaties en dus de veiligheid van een band ongeacht de minimale legale vereisten: dus het verdwijnen van een waterdruppel-markering op een zomerband laat zien dat er een verhoogd risico is op aquaplaning. Winterbanden verliezen hun winterbestendigheid en moeten worden vervangen zodra de ijskristal-markering op de band niet langer zichtbaar is. Naast dat, kunnen schuringsindicatoren de slijtage in de band laten zien. Naast de standard afkorting "TWI" (tread wear indicator), gebruiken fabrikanten ook hun eigen aanduidingen voor hun slijtage indicatoren; bijvoorbeeld DSI (Driving Safety Indicator), WSI (Winter Safety Indicator), VAI (Visual Alignment Indicator).


Interact Technologie

Interact technologie zorgt voor fantastische prestaties bij alle wegomstandigheden. De Multi-Zone Tension Technology in de bandenprofielen van Interacht zorgt voor een aangepaste kilometerstand, goede grip en optimale navigatie op elk wegtype.


Internal Sipe Locking Technology (ISLT)

Internal Sipe Locking Technology (ISLT) is een technologie van Vredestein voor het verbeteren van de stabiliteit van het loopvlak van banden met lamellen. Door profielstructuur in en tussen de lamellen, bijten de lamellen in elkaar als ze onder druk staan en elkaar ondersteuning geven. Het minimaliseren van de vervorming van de lamellen stabiliseert de loopvlakstaven en daarmee het loopvlak. Met behulp van lamellen combineert ISLT de voordelen van een goede grip op de weg met een betere bediening en een hogere stuurprecisie.


K1, KA, K, K2, K3

Met Michelin banden, K1, K2 en K3 vertegenwoordigen Ferrari en Maserati specificaties - deze banden worden ontwikkeld en geproduceerd volgens bepaalde specificaties en eisen van de autofabrikanten. K1 en K2 zijn voorzien van nieuwe rubbersamenstellingen en moderne loopvlakpatronen; deze dienen niet samen met oudere loopvlakpatronen worden gemonteerd.
Opmerking: Deze banden kunnen ook worden toegepast op andere voertuigen.

Met Pirelli banden, de afkortingen voor staan:

De technische benaming K1: Aanduiding voor de verschillende loopvlakpatronen

De technische benaming K2: Aanduiding voor de verschillende het loopvlakpatronen

De technische benaming KA: Aanduiding van verschillende afmetingen / grootte


Michelin Acoustic Technology (MAT)

Michelin Acoustic Technology (MAT) vermindert trillingen in de inwendige holte van de band, waardoor het volume van het rolgeluid wordt beperkt. In de band ligt een speciaal polyurethaan schuim dat het geluidsniveau verminderen tot 20%, afhankelijk van het voertuig.


Nano Balance Technologie

Toyo Nano Balance Technologie - Een nieuwe methode van het in de band opnemen van actieve polymeren, samen met een verbeterd siliciumdioxidemengsel, helpt rolweerstand en warmteopwekking te verminderen voor een betere hechting aan nat wegdek.


Nature-Based High-Performance Vegetable Oil

Deze nieuwe technologie van Nexen is ontwikkeld met behulp van olie afkomstig van natuurlijke, duurzame stoffen in plaats van fossiele brandstoffen. Tijdens de verwerking wordt het gemengd met siliciumdioxideolie om de viscositeit te verminderen en de bewerkbaarheid en de dispersibiliteit te verbeteren. Deze technologie maakt de band milieuvriendelijk en brandstof-efficiënt, met verbeterde sneeuw- en ijsprestaties.


NEO-T01

Falken's hoogwaardige productietechnologie met geavanceerde bandenarchitectuur, die innovatieve materialen combineert en de uniformiteit van de bandenvorm perfectioneert. Het verhoogt comfort en verbetert de prestaties door het gewicht van de band en de rolweerstand te verminderen.


Nokian Aramid Sidewall

Aramid is een polymeerkunststof dat bekend staat om zijn hoge duurzaamheid. Banden met de Nokian Sidewall technologie zijn in hoge mate bestand tegen schade en slijtage. Vergeleken met conventionele banden, hebben banden met Nokian Sidewall technologie stevigere zijwanden die de impact van stoten verminderen en daardoor de band, de velg en het voertuig beschermen.


Orange Oil Technologie

Orange Oil is de technologie waarmee zuinig en met hoge prestaties kan worden gereden met sportwagens. Het regelt ook de grip bij lage rolweerstand. Oranje Olie komt uit de sinaasappelschil en dit houdt het rubberen oppervlak zacht en flexibel. Het zorgt dat de banden werken in koude en natte omstandigheden waarbij het rubber normaalgesproken grip verliest.


Pirelli Color Edition

Deze speciale technologie biedt de exclusieve mogelijkheid om uw Pirelli-band met het gebruik van 4 verschillende kleuren te personaliseren om uw auto uniek te maken. De 4 kleuren beschikbaar voor deze speciale editie zijn: rood, zilver, wit, geel.


PNCS

PNCS - Pirelli Noise Cancelling System. Deze banden zijn ontworpen om zo geluidsarm mogelijk te zijn. PNCS-banden worden als originele onderdelen gemonteerd op sommige Audi en Range Rover auto's.


POR-banden

POR is een afkorting voor Professional-Off-Road: banden voor commercieel gebruik. De banden zijn speciaal voor slechte wegdekcondities ontworpen. Let op: POR-banden hebben geen EU-label, omdat ze niet conform de EU-bandenlabel richtlijnen zijn.


Replacement Tire Monitor (RTM)

Unieke markering die visueel toont de noodzaak om de band te vervangen door het veranderen van "Replacement Tire Monitor" op "Replace Tire" op basis van slijtage.


Ridge N Flex

Onder de term “Ridge N Flex”, combineert Michelin drie innovaties voor winterbanden die samen een maximale grip en stuurprecisie moeten bieden. Het loopvlak is voorzien van een groot aantal rechte randen (Maxi Edge) aangebracht onder verschillende hoeken (0 °, 15 °, 30 °, 40 °, -25 °), die zorgen voor een sterke vervlechting met de grond. Speciaal ontworpen, zelfblokkerende lamellen (StabiliGrip) stabiliseren de loopvlakstaven en vebeteren stuurprecisie. En de rubbersamenstelling (HelioCompound) uitgerust met silica en zonnebloemolie blijft zelfs bij lage temperaturen soepel en flexibel en verbetert de grip op winterse wegen.


Rim protection

De riembescherming van een band bestaat uit een rubberen strip die langs de richel aan de buitenste zijwand loopt. Het steekt wat uit over de rand van de velg en beschermt de velg bijvoorbeeld wanneer de band in contact komt met een stoeprand. Afhankelijk van het ontwerp en de combinatie van band en riem die wordt gebruikt, kan de rubberstrip ook de gevoelige zijwand beschermen tegen beschadigingen. De beschermende functie werkt bij lage snelheden; bijvoorbeeld bij parkeren. Indien de rubberstrip erg beschadigd raakt, of als er onderdelen zijn gescheurd of afgebroken, dan moet de band gecontroleerd worden op extra schade. Veel bandfabrikanten gebruiken hun eigen aanduidingen en afkortingen. Het gebruik van een rubberstrip als velgbescherming is desondanks voor iedereen hetzelfde. Veelvoorkomende aanduidingen zijn: velgbeschermingsstrip (FSL, FL, ML, MFS, MFSL), velgstructuur (FR), velgbeschermingsstang (RPB), randbescherming (FP).


Rockproof

"Rockproof" is een zomerband van Nokian voor lichte vrachtwagens en terreinwagens die zijn ontwikkeld voor gebruik in moeilijke omstandigheden, bijv. in bossen, steengroeven, mijnbouwgebieden, op onverharde wegen. De hoge snijweerstand van de rubbersamenstelling en de toename van de dikte van de bovenste zijwanden moeten zorgen voor robuustheid en een lange levensduur van de band. Verder wordt "Aramid Zijwand Technologie" toegepast: Aramid-vezels vervaardigd uit polymeer kunststof, ook gebruikt bij bijv. de veiligheidssector en de vliegtuigindustrie vanwege hun goede stugheid, versterken de zijwanden voor bescherming tegen stoten en krassen. Ondersteuning van de loopvlakstaven en steendeflectoren in de groeven zijn aanvullende maatregelen ter verbetering van de stabiliteit en de veiligheid en ter voorkoming van beschadiging van de banden.


Sealguard Puncture Protection

De Sealguard technologie, ontwikkeld door Hankook, verzegelt zelf gaatjes tot 5 mm op het loopvlak. De band is volgens Hankook tegen zo veel verschillende oorzaken van gaatjes beschermd dat het niet noodzakelijk is om een extra reserveband mee te nemen. De technologie wordt gebruikt in de Hankook Ventus Prime2 Sealguard en wordt als origineel onderdeel op veel Volkswagen modellen gemonteerd.


Self Seal

Self Seal Technologie betreft banden die zich opnieuw afdichten in geval van beschadiging, b.v. door een scherp object. De band omvat een kleverig, dikvloeibaar dichtingsmiddel dat tijdens het fabricageproces egaal aan de binnenzijde van de band is aangebracht. Indien een object het loopvlak doorprikt, gaat het dichtingsmiddel rond het object zitten en eraan vastkleven, zodat er geen lucht kan ontsnappen uit de band. De band wordt dus bijna onmiddellijk weer gedicht.Toch moet de band zo snel mogelijk worden vervangen.

Self Seal Technologie beschikbaar bij Pirelli(Seal Inside), Michelin (SelfSeal), Continental, (ContiSeal), Hankook (Sealguard), Bridgestone (Driveguard), og andre produsenter, på bestemte dekkmønster.


SilentArmor Technologie

Nieuwste technologische innovatie voor SUV voertuigen die een sterke en harde band hebben, gecombineerd met een comfortabele, rustige prestaties van een auto. De super absorberende laag tussen het loopvlak en de onderliggende banden zorgen voor een probleemloze en rustige rijervaring.


Smart Seal

Deze functie voorkomt luchtverlies van de band als er een vreemd object binnendringt; Als het voorwerp vervolgens losgelaten wordt, sluit de band zichzelf. Dit wordt gedaan door middel van een kleverige laag die zich in de binnenvoering bevindt. Nexen SmartSeal-technologie dicht gaten die minder dan 5 mm in diameter zijn in het loopvlak.


SnowProtect Technologie

Deze unieke technologie bestaat uit lamellen met sluitstaaf in het bovenste gedeelte, hoge latdichtheid en flexibele profielblokken. Dit biedt uitstekende remprestaties op besneeuwde wegen.


Sound Absorber Technologie

Banden met de gepatenteerde "Sound Absorber"-technologie van Hankook zijn uitgerust met lichtgewicht schuimplaten aan de binnenzijde van de band. Tijdens het rijden verminderen ze de luchttrillingen in de band, wat bij bepaalde snelheden een onaangenaam dreunend geluid kan veroorzaken. Met de "Sound Absorber"-technologie moeten de geluidspieken in de auto merkbaar worden verminderd.


SoundComfort Technologie

Met een geluiddempend schuim bevestigd aan de binnenlaag van de band, reduceert deze techniek voertuiggeluid tot 4 dB (A), wat een lichte en duurzame oplossing biedt, behouden tijdens de gehele levensduur van de band.


StabiliGrip

StabiliGrip is een winterbandtechnologie van Michelin die tot doel heeft om meer grip en stuurprecisie te bereiken door het optimaliseren van het lamelontwerp. De loopvlakken bevatten een groot aantal driedimensionale, zelfblokkerende lamellen, die reiken tot de groeven van het profiel en zijn aangebracht onder verschillende hoeken. Zij stabiliseren de loopvlakstaven en creëren een groot aantal grijpranden, die zich vast grendelen in de grond. StabiliGrip lamellen verbeteren de mogelijkheid om in de waterlaag door te dringen, en zorgen zo voor meer contact met de weg.


TOP Indicator Technologie

De TOP (Tread Optimal Performance) Indicator Technologie helpt gebruikers om te ontdekken of het profiel is nog steeds geschikt voor winterse omstandigheden. Profieldiepte van banden kan gemakkelijk worden geevalueerd zonder hulpgereedschappen.


URS (Ultra RunFlat System)

Dit systeem bevat dezelfde principes als de RunFlat-technologie, maar deze nieuwe Nexen-technologie heeft extra voordelen: URS maakt gebruik van Profiled Insert ontwerp om het interne spanning- en vulontwerp, de Intensified Insert en de Bead te verspreiden, die de interne spanning op de flexibele onderdelen verspreidt. Voordelen van deze nieuwe technologie omvatten optimale vulkanisering en verminderende preventie van fysieke eigenschappen.


WearControl Technologie

Beide rubbermixen in het loopvlak bieden een optimale balans tussen natte grip en rolweerstand tijdens de gehele levensduur van de band.


XRP (Uitgebreide Runflat Prestatie) Technologie

Runflat banden met XRP technologie door Kumho Tires zijn uitgerust met versterkte zijwanden. Bij een punctie kunnen ze het gewicht van het voertuig zelfs zonder lucht dragen. Als er een drukverlies is, kunnen ze ook voorkomen dat de zijkant van de band tussen de weg en de velg wordt gedrukt of dat de band in het velgbed slipt.
De zelfbeschermende zijwanden van de band maken het mogelijk om maximaal 80 km/u te rijden voor een afstand van maximaal 80 kilometer. Daarom hoeft een wiel niet op een gevaarlijke locatie te worden gewisseld. Een ander voordeel van de Kumho-band is gewichtsvermindering en de daaruit voortvloeiende vermindering van het brandstofverbruik, omdat er geen reservewiel meegenomen hoeft te worden. Dit vergroot ook de bruikbare kofferbakruimte. Een voorwaarde voor het gebruik van Runflatbanden is een bandenspanning controlesysteem (TPMS).


[Terug]

motorbandenmarkt.nl - een aanbieding van Delticom AG 103